In december steken heel veel webshops tijd in hun website. Dit komt doordat consumenten rond de tijd van Sinterklaas en Kerst veel geld uitgeven aan cadeaus. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Zij passen hun lay-out van de website aan, aan de tijd van het jaar. Dit doen ze ook met verschillende acties, zoals gratis verzending en 3 voor €25,-.

Zo zijn er heel veel websites die hun look en feeling aanpassen aan kerst. Media Markt doet hetzelfde als Bol.com. Maar er zijn nog meer verschillende vormen hiervan. Leenbakker koppelt bijvoorbeeld de kersttijd aan Social Media. ‘Word lid van onze Facebookpagina en ontvang €1500,- aan shoptegoed’.

Wat is behoefte?

Een behoefte is een aanleiding of een motief van een bezoeker om jouw website te bezoeken en vervolgens een product of service te kopen. Dit wordt ook wel UBR genoemd, Unique Buying Reason.

UBR’s heb je op twee niveaus:

  • Webshopniveau: goede service, gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid, uitgebreide productomschrijving en ruime keuzemogelijkheid
  • Productniveau: Prijs en design van een product, eenvoud en efficiëntie van het product

Een goede webshop vertaald deze UBR’s door naar USP’s (Unique Selling Proposition). Ook deze heb je op twee niveaus:

  • Webshopniveau: Gratis bezorging, Thuiswinkel waarborg, 15 jaar ervaring
  • Productniveau: 10 jaar garantie, montage binnen 7 werkdagen, 2 weken op zicht

Stap 1: Achterhaal de behoeftes van je bezoekers.

Dit kan doormiddel van persona’s. Dit is een fictieve bezoeker die elke relevante doelgroep vertegenwoordigt. Dit doe je om die doelgroep meer bij je te laten leven.

Hoe kun je inspelen op die behoefte?

Stap 2: Creëer persona’s a.d.h.v. doelstellingen, UBR’s en USP’s en verwerk deze in de site.

Een belangrijk deel hiervan is ‘persuasion’. Dit houdt in, om bij de persona’s verder te gaan kijken om een bezoeker te gaan beïnvloeden op je site, een bezoeker te overtuigen wat jij wil.

Persuasive design is geen usability. Denk hier goed aan want dit wordt nog wel eens door elkaar gehaald.

Persuasive design moet je zien als aanpassing op de website, dus het uiterlijk bepaalt hetgeen waarmee jij de bezoeker kunt beïnvloeden. Dit is bepaald in drie onderdelen:

  • Visual Design: Kleuren op de website, de banner op een website
  • Verbal Design: Alle teksten op een website die je ziet
  • Navigatie pad: Het pad die een klant volgt van begin tot eind, zorg ervoor dat navigaties die er niet toe doen de bezoeker niet afleiden in hun navigatie naar het eind.

Er zijn 8 menselijke principes die te maken hebben met persuasion om de bezoeker te beïnvloeden:

  • Autoriteit: Willen volgen en vertrouwen op het advies van een expert (blog)
  • Sociale bevestiging: Zeg zelf niet dat je goed bent, laat dit aan anderen over (recensies)
  • Completeness: De drang hebben om iets compleet te maken (Sociale profielen)
  • Status Quo: Natuurlijke neiging van mensen de status-quo te willen behouden en dus niet af te wijken van hun huidige situatie (overstappen)
  • Anchoring & adjustment: Het meegeven van een willekeurig referentiepunt beïnvloedt keuzes (adviesprijs)
  • Framing: Keuzes beïnvloeden door dezelfde keuzeopties in een andere context te plaatsen (donaties)
  • Wederkerigheid: Iets terug willen doen voor de persoon waar je iets van gekregen hebt (gratis cadeau bij bestelling)
  • Commitment: Het graag willen doen wat we beloven (Publieke acties)

Stap 3: Sluit waar mogelijk persuasive design aan bij de behoeftes van de vastgestelde persona’s

Conclusie

Er zijn 3 stappen behandeld:

  1. Achterhaal de behoeftes van je bezoekers met behulp van persona’s
  2. Vertaal deze persona’s met hun behoeftes door in de site
  3. Pas persuasive design toe (op de behoeftes van je bezoekers)

Dus: behoeftes achterhalen & verwerken leidt tot omzet verhoging!

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=nklSRbQwjU0