In deze webinar wordt er gesproken door Tiffany Cox. Hierin spreekt ze over social media marketing voor de MKB bedrijven. Tijdens deze webinar komen er factoren naar voren die niet over het hoofd gezien mogen worden bij het inzetten van social media. Zo komen er tips & tricks naar voren, maar ook valkuilen en feiten over het plaatsen van content.

Waarom moet je als MKB gebruik maken van social media?

  • Social media is een manier in contact te komen met je klanten en ze kennis te laten maken met je merk of bedrijfscultuur.
  • Er kunnen nieuwe klanten bereikt worden die normaal niet snel in aanraking komen met je merk. De nieuwe klanten op platform praten graag over producten naar hun eigen connecties toe.
  • Het is een makkelijke manier om te adverteren voor bijvoorbeeld nieuwe of reeds bestaande producten en informatie te geven aan je volgers.

Design & Page set-up
Er kunnen verschillende pagina’s ingevuld worden op de social media platforms. In dit onderdeel worden er tip & tricks gegeven hoe dit het beste gedaan kan worden.

Tips voor op pagina info

  • Zorg ervoor dat de kopjes ‘over’ en ‘biografie’ ingevuld zijn. Maak gebruik van een korte omschrijving en vult dit aan met hashtags. Hier wordt de vindbaarheid van je pagina verbeterd.
  • Zorg ervoor dat de informatie op de ‘info’ pagina altijd up-to-date is, zodat de klanten je altijd goed kunnen bereiken.

Tips voor pagina design

  • Belangrijk: zorg voor consistentie in je beeldmateriaal. Als je gebruik maakt van verschillende social media kanalen, zorg er dan voor dat het beeldmateriaal in dezelfde stijl is en blijft.
  • Pas de grootte van de afbeeldingen en video’s aan naar de grootte die het platform stelt.

 

Wat zou ik posten?
Onthoud altijd: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Zorg ervoor dat je regelmatig post. Maar zorg er wel voor dat de content uniek en waardevol is. Je wilt natuurlijk uniek blijven. Hieronder zijn een aantal voorbeeld genoemd:

  • Post e-books, whitepapers of video’s om klanten te laten zien wat voor soort producten je verkoopt.
  • Post nieuwe producten om te promoten en zo beter te verkopen.
  • Plaats video’s waarin je klanten vertelt over je producten.
  • Deel informatie die interessant is over de branche waarin je zit.
  • Maak gebruik van hashtags of Facebook en Twitter om een onderwerp populairder te maken en om interactie te creëren.
  • Zorg ervoor dat je niet te agressief bent in je verkoopposts. 1 op de 7 berichten posten die te maken hebben met meer omzet genereren.
  • Zorg ervoor dat je weet wat je waar post. Niet elk netwerk is geschikt voor elk soort content.

Hoe kom je in contact met je klanten?
Zorg dat je interactief bent met klanten en andere bedrijven uit de branche.

  • Like, deel en retweet content van andere concurrenten in de branche.
  • Krijg meer volgers door het volgen van andere mensen of klanten die in dezelfde branche zitten.
  • Ben interactief met potentiële klanten door een vraag te stellen in de content die je post en reageer ook weer op het antwoord.

Niet alleen het design moet consistent zijn, maar ook de content die je plaatst. Post regelmatig en ook actief, maar post niet te veel. Zorg ervoor dat de content waardevol blijft.

  • Zorg ervoor dat je niet op teveel social media platforms actief bent, blijf realistisch! Maak een keuze voor jezelf en start met de meest bekende platforms.
  • Er is software die hulp kan bieden om minder tijd te besteden aan je posts. Voorbeelden hiervan zijn: Hootsuite, Buffer en Mavsocial. Ben je actief op meerdere platforms en wil je overal hetzelfde bericht posten? Dan is Buffer geschikt. Typ één bericht en klik de platformen aan waar je het op online wil zetten.
  • Huur een social media manager in die je helpt met content en planning in de posts.

Enkele valkuilen waar je rekening mee dient te houden

  • Blijf consistent in het posten van je berichten, post iedere week ongeveer hetzelfde aantal berichten.
  • Het gebruiken van te veel social media kanalen, kwaliteit boven kwantiteit!

Het is verder belangrijk om zoveel mogelijk te visualiseren. Gebruik meer dan alleen maar tekst in je bericht. Met alleen tekst wordt er overheen gelezen en is je bereik te laag. Als je een video of afbeelding toevoegt is de kans op succes veel groter.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=jNZQtToPbGA

Advertenties