download

Microbloggers in China kunnen geen gebruik maken van Twitter, aangezien dit in China geblokkeerd is (net als in Iran en Noord-Korea). Dat houdt in dat er niets gebeurt op het gebied van Social Media en microbloggen in China. Maar niets is minder waar, Sina Weibo is namelijk de Chinese versie van Twitter.

De naam Sina Weibo, meestal afgekort tot Weibo, betekent ‘micro-blog’ in het Mandarijn. Dit is de grootste microblog van China, opgericht in 2009. Momenteel heeft Weibo ongeveer 297 miljoen maanddelijkse actieve gebruikers en 132 miljoen dagelijkse gebruikers. Per dag worden er door deze 200 miljoen gebruikers zo’n 100 miljoen berichten geplaatst. De doelgroep waar Weibo zich op richt zijn uiteraard Chinezen, maar ook steeds meer Amerikanen en Europeanen die hun weg vinden naar Weibo.

De overeenkomst met Twitter is het micro-bloggen. Maar eigenlijk is Weibo veel meer dan de Chinese versie van Twitter. Het is een combinatie van Facebook, Twitter en Instagram.

De overeenkomsten
Je kunt bij Weibo, net als op Facebook, een ‘like’ geven door middel van het klikken op het bekende duimpje. Ook kun je comments geven, en ook zijn er groepen en kun je spelletjes spelen via Weibo.
De overeenkomst met Twitter is dat het gaat om het plaatsen van korte berichten die direct online staan. Alle berichten die geplaatst worden zijn publiekelijk zichtbaar. Filteren en zoeken gebeurt ook met de ‘hashtag’. Het enige verschil met Twitter is dat er bij Weibo, zowel voor als achter het woord een # geplaatst dient te worden.
Net als bij Instagram kun je op Weibo je foto’s voorzien van filters, met allerlei hippe namen.

Wat maakt Weibo anders?
Het posten van foto’s is belangrijk op Weibo. Ze hebben het liefste dat je liefst 9 foto’s in een post plaatst. Doe je er minder dan ziet het er ontwricht uit door het formaat. Ook het gebruik van emoji’s. Deze zijn heel populair en eigenlijk kun je niet zonder emoji’s een post plaatsten. Verder zijn bijna alle berichten voorzien van een locatietag.

Tips voor marketing op Weibo

Je kunt het gebruiken voor een (snelle) klantenservice, een campagne of event tot gespreksonderwerp maken, kennis delen of publiek inzetten voor crowdsourcing.

Statistieken Weibo
• 50,1% mannelijke gebruikers (49,9% vrouwelijk)
• 85% traffic komt van mobiel
• 72.709 actieve gebruikers van de mobiele app
• 470 miljoen dagelijkse video views
• 64.000 posts gemiddeld per minuut

weibo

Verovert Weibo het westen in de toekomst?
Dat zou mogelijk zijn, je weet in deze wereld maar nooit wat ineens de hype wordt. Maar tot op heden is Weibo volkomen gericht op de Chinese markt. Dus voor mensen die geen Mandarijn beheersen is het een vrij lastig platform te begrijpen, en hierdoor zal het ook tegenvallen om snel vrienden te vinden. Maar het is zeker een platform om in de gaten te houden in de toekomst.

(Admin, 2014)
https://www.sprout.nl/artikel/social-media/de-9-social-mediakanalen-van-dit-moment

(Tissingh-Ruijtenbeek, 2015)
http://www.newmediabrains.com/news/296/68/Sina-Weibo-China-s-populairste-microblog-in-opmars/

(Smith, weibo user statistics, 2016)
http://expandedramblings.com/index.php/weibo-user-statistics/

Advertenties