Zoekmachine adverteren (SEA), staat voor het betaalde gedeelte van de zoekmachine. Het voornaamste doel is om online adverteren zo in te zetten dat je er zeker van bent dat elke euro die je besteedt ook echt winst oplevert. Maar hoe doe je dat dan en waarom is zoekmachine adverteren zo belangrijk?

Hoe doe je dat dan?

Het optimaal gebruiken van SEA doe je door het gebruiken van de juiste zoekwoorden en advertentieteksten op rendabele producten en diensten. Dit houdt dus in dat het niet een kwestie is van neerzetten en daarmee loopt de zoekmachine. Maar je zult het moeten blijven managen op basis van de direct meetbare resultaten, door ervoor te zorgen dat je je kostbare tijd stopt in de onderdelen die het meeste opleveren.

Waarom is het dan zo belangrijk?

Het gebruik maken van online adverteren wordt gezien als een kostenpost, maar niets is minder waar. Het is juist het ideale kanaal om extra omzet te creëren. Het is niet alleen een rendement gestuurd kanaal, het adverteren op internet heeft ook een echt effect op branding. Je staat er namelijk wel wanneer mensen op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Maar wat is nou het verschil tussen SEA en SEO?

Het verschil tussen SEA en SEO is in een afbeelding perfect weer te geven:
Het rode gedeelte is namelijk het betaald adverteren via zoekmachines(SEA) en het groene gedeelte is het onbetaalde adverteren via zoekmachines en proberen zo hoog mogelijk in Google te komen(SEO).

Kenmerken SEA en SEO

SEA:

  • Vandaag beginnen = morgen bovenaan
  • Betalen per klik
  • Weergegeven aan de rechterkant
  • Stoppen = meteen onzichtbaar

SEO:

  • Kost tijd om bovenaan te komen
  • Vermelding is gratis
  • Weergegeven aan de linkerkant (organisch)
  • Stoppen = geleidelijk wegzakken

Moet ik dan voor SEA of SEO gaan?

Het grote voordeel van SEA is dat je binnen een paar minuten op relevante zoekwoorden bovenaan in Google kunt staan, zelfs boven het beste organische zoekrestultaat. Het nadeel hiervan is dat er een prijs tegenover.

Het voordeel van SEO is dat bezoeken naar de website niets kosten, maar het duurt een tijd voordat je al bedrijf goede resultaten hebt in de zoekmachine.

De keuze om voor SEO of SEA te gaan is een zeer bewuste keuze. Vaak werkt een combinatie van deze twee het beste. Op de lange termijn optimaliseer je op relevante zoektermen, terwijl je op korte termijn al goed zichtbaar bent dankzij de advertenties in AdWords. Als de organische resultaten hoog verschijnen kan het zijn dat AdWords-campagne langzaam dichtdraait op de lange termijn. Een andere mogelijkheid is het intensiveren van de AdWords-campagne als je ziet dat de kosten per conversie zeer laag zijn.

blog8

Bronnen:

(Roelofs, 2016)

https://www.tribal.nl/diensten/sea/

(Heerde, 2015)

https://www.seodoorrobert.nl/kennisbank/seo/verschil-sea-seo

(Kraaijvanger, 2013)

https://www.webnl.nl/blog/2013/11/wat-het-verschil-tussen-seo-sea-en-sem

 

Advertenties