Deze trend die zit er al een tijdje aan te komen. Echter blijft de consument nog een beetje achter. Het is duidelijk dat de grote Social Media bedrijven geloven in ‘Social Selling’. Dit komt duidelijk naar voren uit de knop ‘koop nu’ op Twitter, Pinterest en Facebook.

Ook andere Social Media platformen zullen met dergelijke bestelmogelijkheden komen. Instagram kondigde in november 2016 een in-app koopknop aan. En ook Snapchat zal met zo een e-commercetoepassing komen.

Voor 2017 staan een aantal innovaties gepland in de apps van Social Media met als doel om social shopping zo frictieloos mogelijk te maken.

Indrukwekkende cijfers

Social Media zijn kanalen die erg snel gaan. Dit houdt in dat vragen op Social Media snel beantwoord worden. Een onderzoek van InsideSales stelt dat vragen van prospects die binnen vijf minuten worden opgevolgd, negen keer meer kans hebben op conversie. Dus, wil je slagen met social selling? Zorg dan dat je downloads van content of online vragen snel kunt beantwoorden.

Uit een ander onderzoek, van Liz Gelb-O’Connor, komt naar voren dat organisaties die gebruik maken van social selling 50 procent meer kans hebben op het behalen van hun salestargets. Uit een infographic van the state of Social Selling 2016 blijkt dat 63,4 procent van de social sellers een toename ziet in de bedrijfszomzet.

Vertrouwen winnen

Doordat je online je content deelt, je visie uitdraagt en de interactie aangaat met je community, win je online vertrouwen. De prospect ziet al een paar keer artikelen, een whitepaper, een e-book of een webinar van je voorbijkomen. De prospect ziet je foto, onderzoekt je aanpak al een beetje en dan linken jullie met elkaar via LinkedIn. Als het uiteindelijk tot een afspraak komt en je ziet elkaar voor de eerste keer in het echt, dan heb je al het gevoel je elkaar een beetje kent, want het voelt vertrouwd.

7 tips voor jou

Hier zijn een paar tips te vinden om je social-strategie goed op te kunnen zetten:

  1. Zorg voor een duidelijk doel
  2. Selecteer je doelgroep
  3. Kies een propositie voor bijvoorbeeld drie maanden
  4. Beperk je eerst tot maximaal twee social mediakanalen
  5. Verzamel en creëer content over de gekozen propositie
  6. Ga het op een gegeven moment gewoon doen. Probeer niet altijd alles perfect te willen hebben
  7. Heb geduld. Dit proces duurt eenmaal langer dan het traditionele proces, maar uiteindelijk zal het meer opleveren.

Bronnen:

(Admin, social media marketing trends 2017, 2016)

https://mediaweb.nl/blog/social-media-marketing-trends-2017/

(Admin, Social selling wat is het en hoe zet je het in 7 tips, 2016)

https://www.frankwatching.com/archive/2015/12/29/social-selling-wat-is-het-en-hoe-zet-je-het-in-7-tips/

(Admin, Zo boost je sales met social selling, 2016)

http://www.marketingfacts.nl/berichten/zo-boost-je-sales-met-social-selling

Advertenties