De Nederlandse huishoudens gaan steeds vaker gebruik maken van de online supermarkt. Een kleine twee procent winkelt op de website van zijn supermarkt. Dit is twee keer meer dan een jaar geleden.

Uit recente cijfers van het GfK blijkt dat online boodschappen doen steeds populairder wordt onder de Nederlandse huishoudens. Het afgelopen jaar haalde online service van supermarkten een omzetaandeel van 1,9 procent van de totaalomzet van de supermarkten. Een jaar geleden was dit nog één procent. De toename is vooral te danken aan jongeren en huishoudens met kinderen. Ook besteden zij bovengemiddeld op zondag en in de avonduren. Huishoudens in de randstad besteden ook bovengemiddeld aan online boodschappen.

Een verdubbeling van het omzetaandeel gaat van helemaal niets naar heel weinig. In absolute termen wordt pas echt duidelijk wat voor een stijging dit is. Namelijk 50 miljoen euro in de maand oktober en een jaar later is dat 600 miljoen euro geworden.

Volgens het GfK doen steeds meer huishoudens online boodschappen. Bijna 1 op de 7 huishoudens, vorig jaar was dit 1 op de 12 huishoudens, koopt nu online bij de supermarkt en geeft 11,8 procent van zijn uitgaven online uit. Vorig jaar was dit nog 10,5 procent.

Thuis bezorgen
Onder de online bestellers is Albert Heijn het populairst. 6 op de 10 online shoppers doen daar hun boodschappen. Op de tweede plaats volgt Jumbo (18 procent), de Plus (5 procent) en Picnic (4 procent).

68 procent laat hun boodschappen thuis bezorgen. 1 op de 5 haalt de boodschappen op in de winkel en een kleiner aantal, 10 procent, haalt de boodschappen op bij een pick-up point.

Luiheid
De algehele tendens van het thuis bezorgen is toch wel dat je als lui wordt gezien. Want 2 op de 3 klanten vindt het overbodig om online boodschappen te bestellen als er een winkel in de buurt is.

Toch krijgen zij naar verwachting het nakijken. Namelijk de groep 18- tot 34-jarigen staat het meest open om in de toekomst hun boodschappen online te bestellen. Er bestaat dus een grote kans dat de oude vertrouwde super over een lange tijd alleen nog maar op internet te vinden is.

Bronnen:

(Boogert, 2016)

http://www.emerce.nl/nieuws/twee-procent-huishoudens-online-supermarkt
(Westland, 2016)

http://www.metronieuws.nl/lifestyle/food/2016/09/online-boodschappen-doen-in-opmars

Advertenties