Als je een hechte band op wilt bouwen met je publiek moet je meer doen dan vertellen over een product of dienst. Wat veel belangrijker is, is de cultuur van je bedrijf of merk. En daarvoor is het dus heel belangrijk om een goed verhaal te vertellen. En dat gedurende een langere tijd.

blog14

De combinatie Social Media met content marketing is een zeer geschikte combinatie om een doorlopend verhaal te vertellen. Een verhaal bestaat uit een reeks van afleveringen, vergelijk het met een Tv-serie.

Voor het jaar 2017 kun je eens nadenken over hoe je de bedrijfscultuur van je organisatie kunt verpakken in een mooi, pakkend en langlopend verhaal. Een voorbeeld hiervan is als een serie, zoals de series online trends die je op vele internetpagina’s vindt.

Storytelling en Social Media: Geen goede combinatie

Social Media is geen ideaal platform die je in kunt zetten voor storytelling. Een verhaal reikt immers verder dan 140 tekens, faits divers of plaatjes met praatjes. Een storytelling gaat over een emotionele worsteling van een held met de wereld om hem heen.

Facebook en storytelling? Daar zie je weinig voorbeelden. Merken tonen er af en toe plaatjes uit de oude doos en foto’s van fans of van events, met een regeltje eronder. Maar je kunt hier niet spreken van storytelling. Net zo min als foto’s op instagram, Tumblr en Pinterest. Dat zijn faits divers, weetjes die bij elkaar soms een interessant beeld kunnen vormen van een bedrijf of organisatie. Tenzij je die posts heel slim aan elkaar weet te verbinden tot een verhaal.

Ben je niet overtuigd en wil je toch Storytelling via Social Media doen? Hier heb je 3 tips:

  1. Feeling over facts: De kracht van verhalen zit hem in feite in het sentiment, het gevoel dat mensen erbij hebben. Vertel de consument een krachtig verhaal en het zal blijven hangen.
  1. Speel in op de emotie van de klant: Bijvoorbeeld, Brand Bier. Met hun reclame spelen zij in op de nostalgie en trots van de Limburgers. Echte Limburgers zullen zich hierdoor verbonden voelen met het merk Brand Bier.
  1. Gebruik altijd een happy end: Mensen willen een verhaal graag met een goed gevoel kunnen afsluiten, zorg er dus voor dat je de lezer toch een goed gevoel kunt geven aan het einde van het verhaal, ook al wordt er in het verhaal een ongelukkige zaak behandeld.

Bronnen:

(Admin, social media marketing trend 2017, 2016)

https://mediaweb.nl/blog/social-media-marketing-trends-2017/

(Admin, Storytelling social media geen lekker verhaal, 2016)

https://www.frankwatching.com/archive/2014/12/26/storytelling-social-media-geen-lekker-verhaal/

(Admin, 3 krachtige storytelling tips voor uw social media strategie, 2015)

https://www.one4marketing.nl/blog/bid/133004/3-krachtige-storytelling-tips-voor-uw-social-media-strategie

Advertenties