Snapchat is een ongekend hard groeiende Social Media kanaal en daar was Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, niet blij mee. Een poging van Facebook om Snapchat over te nemen mislukte, maar gelukkig was Instagram wel te koop. Instagram heeft nu met het lanceren van een Snapchat-functie iets heel slims gedaan. Maar ondanks alles zijn er evengoed nog verschillen tussen de twee kanalen, waaruit uiteindelijk een winnaar voort zal komen.

De aspecten die het grote verschil tussen de twee gaat bepalen zijn de volgende:

  1. Aantal gebruikers

Instagram heeft meer dagelijkse gebruikers dan Snapchat, hoewel die laatste minder lang bestaat en wel hard groeit. Om een beeld te krijgen: Instagram wordt dagelijks gebruikt door 300 miljoen mensen en Snapchat door de helft, 150 miljoen. Wie op Instagram een post in een story plaatst heeft in potentie een groter publiek en dat is wel waarvoor je uiteindelijk berichten post: om gezien te worden.

  1. Gebruiksvriendelijkheid

Snapchat heeft een grote handicap, dat is de gebruiksvriendelijkheid. De app zit namelijk niet bepaald gebruiksvriendelijkheid in elkaar en je moet vaak lang zoeken voor je weet waar iets staat. De middelbare schoolgeneratie heeft daar geen problemen mee, maar het overgrote publiek heeft dat wel. Hier is de tweede winst behaald voor Instagram verhalen: iedereen begrijpt meteen hoe het werkt.

  1. Instagram ‘helden’ komen tot leven

Op Instagram zijn veel bekende mensen, reizigers die vloggen etc. die gevolgd worden door Instagram gebruikers. Deze mensen worden meestal niet gevolgd via Snapchat, via Snapchat volg je meestal alleen mensen die je kent. De bekende mensen maken op een goede manier gebruikt van de verhalen op Instagram. Ze komen namelijk helemaal tot leven en laten een schim zien uit hun privéleven. Dit schept een persoonlijke band met deze ‘bekende’ mensen. Dit is een extra reden om vaker Instagram te bezoeken.

  1. Geniale filters van Snapchat

Het lijkt misschien dat er alleen maar voordelen gezien worden voor Instagram ten opzichte van Snapchat, maar dat is niet zo. Als het gaat om de opmaak van berichten wint Snapchat het overduidelijk van Instagram. Het gebruik van deze filters is een van de voornaamste redenen om Snapchat te gebruiken. Het geniale hieraan is dat deze filters iedere dag veranderen waardoor de filters ook niet gaan vervelen en je Snapchat blijft gebruiken. Je kunt deze soms wel gênante filters ook persoonlijk naar één iemand sturen zonder dat anderen ze zien. Het feit is wel dat dit door Instagram makkelijk te kopiëren is.

Wie is de uiteindelijke winnaar?

Een echte winnaar is er eigenlijk nog niet. Uiteindelijk zijn de verschillen tussen beide platforms nog te groot. Ze hebben allebei nog hun eigen voor- en nadelen. Er wordt verwacht dat de strijd tussen Snapchat en Instagram zich voorlopig voort zal zetten. Ze volgen elkaar op de voet en een volgende zet van één van de partijen zou wel essentieel kunnen zijn. Snapchat heeft onlangs de app Vurb overgenomen om de concurrentie met Instagram aan te kunnen. Vurb is een app waarmee op basis van de interesse van de gebruiker bijvoorbeeld evenementen, nieuws, films en restaurants worden getoond. Ook heeft Vurb een tool waarmee activiteiten in de omgeving gevonden kunnen worden. Dit zal het makkelijker maken om mensen en bedrijven te vinden die je graag wilt volgen. Nog een voordeel hiervan is, dat merken en adverteerders effectiever aan gebruikers kunnen binden, iets wat Instagram al doet met gesponsorde berichten.

De toekomst zal het leren welk platform het langs overeind blijft staan en wie de uiteindelijke winnaar wordt. Een zeer interessante strijd om te blijven volgen!

blog12

Bronnen:

(Admin, Instagram stories vs snapchat 4 grote verschillen, 2016)

http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/instagram-stories-vs-snapchat-4-grote-verschillen

(Admin, Snapchat versus instagram wie wint er, 2016)

https://www.dotsolutions.nl/nieuws/snapchat-versus-instagram-wie-wint-er

Advertenties