Met de snelle ontwikkeling van online marketing bevindt de klant zich vaker op afstand. Daardoor wordt het voor organisaties moeilijker om klanten te verleiden. Een groeiend aantal bedrijven ontdekt de mogelijkheden van psychologische beïnvloeding via online kanalen.

Factoren van gedragsverandering
De keuzes die jij als online consument maakt zijn weliswaar persoonlijk, maar in belangrijke mate te herleiden naar het behavior-model van BJ Fogg. Dit model gaat uit van gedragsverandering het resultaat is van drie factoren: ability, triggers en motivatie.
• Ability verwijst ernaar dat het online klanten (qua usability en design) zo makkelijk mogelijk moet worden gemaakt.
• Triggers zijn de calls-to-action die consumenten vaak nodig hebben om over de streep te worden getrokken.
• Motivatie refereert aan iemand zijn persoonlijke drijfveren.

Principes van overtuiging
Er wordt benadrukt dat drijfveren gedeeltelijk intrinsiek bepaald zijn, maar tevens in belangrijke mate gevoed worden door elementen van psychologische verleiding en beïnvloeding door (relevante) anderen.

Bij het ontwerpen van sites en profilering via social media wordt gebruikgemaakt van intelligente systemen die leiden tot een directe en meetbare gedragsverandering. Met persuasion profiling wordt de online ervaring veel persoonlijker gemaakt. Bij deze techniek staat niet het aan te prijzen product centraal, maar eerder de manier waarop het wordt aangeboden. Dat gebeurt op de manier die jij persoonlijk prefereert.

5 connecties om beter te connecten met je publiek
1. Wederkerigheid: Als eerste zul je bij jouw (potentiële) klanten een stukje wederkerigheid moeten creëren. Zorg ervoor dat je je bezoekers een stukje waarde geeft, bijvoorbeeld een uniek stukje content, iets wat aansluit op jouw niche. Hiermee creëer je engagement en zullen bezoekers jou iets terug willen geven door jouw product of dienst aan te schaffen.

2. Affiniteit: Als personen ons aan onszelf doen denken zullen wij personen eerder vertrouwen. Als jij je content schrijft, schrijf dan op een manier die iedereen aanspreekt. Zowel de advocaat als de arbeider moet zich in jouw manier van schrijven kunnen inleven.

3. Social proof: Deel bewijs dat jij succesvol bent in welke context dan ook. Deel informatie over bijvoorbeeld, hoeveel klanten de bezoeker zijn voorgegaan, hoelang jij al ervaring in de business hebt of hoeveel producten er al verkocht zijn. Hiermee stel je jouw bezoekers gerust, omdat ze weten dat ze niet de eerste zijn.

4. Autoriteit: Laat jouw autoriteit binnen jouw vakgebied zien door successen, zoals diploma’s in je vakgebied, te vermelden. Een andere manier om jouw autoriteit aan te tonen, is door te schrijven over jouw expertise, jouw vakgebied.

5. Start with why: Om het heel kort samen te vatten in een citaat van Simon Sinek: ‘People don’t care about what you do or how you do it, they care about WHY you do it’.

Met deze 5 principes kun je heel ver komen, wanneer je jouw bezoekers wilt converteren. Je zult ook een hoop nieuwe bezoekers aantrekken omdat de zoekmachines jouw manier van werken zullen waarderen.

Bronnen:        

(Kruize, 2013)

http://www.marketingfacts.nl/berichten/online-marketing-is-psychologie-en-service-ook

(Admin, hoe creeer ik de juiste content, 2016)

http://blog.samonlinemarketing.nl/de-psychologie-achter-seo-hoe-creeer-ik-de-juiste-content/

(Badenbroek, 2011)

https://www.frankwatching.com/archive/2011/01/27/online-marketing-meets-psychologie-9-manieren-tot-succes/

Advertenties