Het is algemeen bekend dat consumenten hun telefoon steeds vaker gebruiken als ze onderweg zijn. Hierdoor draait deze SEO trend helemaal om mobiele zoekopdrachten. Sinds de Possum update van Google is de locatie van de zoeker belangrijker geworden voor de zoekresultaten. Door deze update is het makkelijker om gerichter te zoeken in een bepaald gebied.

Om te scoren op lokale zoekopdrachten is het belangrijk om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Hiermee kun je meer informatie over je bedrijf weergeven, zoals de openingstijden en contactgegevens. Je kunt je website optimaliseren door meer te benadrukken dat je je bevindt in de plaats waarnaar gezocht wordt.

76% bezoekt na zoekopdracht via smartphone een winkel

Google onderzoekt continu het zoekgedrag van consumenten. Consumenten die op hun smartphone op zoek zijn naar een product of dienst hebben een gerichte aankoopintentie. Maar liefst 76 procent van alle consumenten bezoekt binnen 24 uur de fysieke winkel waarnaar ze op hun smartphone gezocht hebben.

Koopintentie van 28%

Van deze 76 procent die een winkel daadwerkelijk bezoekt, doet 28 procent ook daadwerkelijk een aankoop.

Local Search op mobiel is 30%

Doordat veel consumenten een intentie tot koop hebben, is maar liefst 30 procent van alle zoekopdrachten in Google momenteel gericht op een specifieke locatie. Dit houdt in dat in 30 procent van alle zoekopdrachten een plaatsnaam wordt ingetypt.

Dit maakt Lokale marketing in combinatie met ‘mobile search’ tot dé online kans voor de gemiddelde retailer, ongeacht of het een webshop of een webshop + fysieke winkel is.

3 tips om in te spelen op lokale mobiele zoekopdrachten

  1. Lokale positionering: mensen die zoeken naar een bepaald zoekresultaat in een bepaald gebied, zoals ‘dokter Breda’, zullen de zoekwoorden van de plaats benoemen in hun zoekwoord. Dus, het is aan te raden om daarom een pagina op te nemen waar je jezelf lokaal profileert. Hierbij moet je denken aan de teksten, title tags en het integreren van bijvoorbeeld Google Maps. Op deze wijze speel je in op je lokale (potentiële) klanten.
  1. Call-to-action: zorg voor een call-to-action. Hiermee zorg je ervoor dat mensen gelijk contact kunnen leggen of tot actie worden bewogen. Met een klik op de knop zijn ze onderweg. Het is van belang om bij Google AdWords locatie targeting te gebruiken en maak locatie gerichte advertenties waarbij de plaatsnaam centraal staat.
  1. Volledig Google Places profiel: vul je Google Places profiel zo volledig mogelijk in, met onder andere je openingstijden en zoveel mogelijk contactgegevens. Hoe vollediger het Google Places profiel is, hoe meer dit ten goede komt van de ranking in Google. Probeer ervoor te zorgen dat klanten een recensie achterlaten via jouw Google Places/Google + pagina. Deze recensies wegen namelijk ook mee. Wat ook kan helpen is, om de Google + pagina te koppelen aan je Google AdWords advertenties.

blog2

Bronnen:

(seo trends 2017, 2016)

https://www.think-online.nl/seo/seo-trends-2017/

(localboost, 2016)

https://www.localboost.nl/boost-blog/google-mobiel-verbindt-klant-winkel/

(Admin, 2014)

http://www.mobiwebsite.nl/mobiel-local-search/

(Admin, 2016)

https://www.gladior.com/lokale-marketing/

Advertenties