Jij dacht waarschijnlijk dat e-mails niet gelezen worden? Deels heb je gelijk, dit geldt alleen voor berichten die oninteressant zijn, ook wel spam genoemd. Maar er is een verschil tussen e-mail en e-mailmarketing.

Door waarde te bieden aan de ontvanger kenmerkt en onderscheidt e-mailmarketing zich ten opzichte van de gewone e-mail. Check het maar eens bij jezelf, wat maakt de berichten in je postvak wel interessant? Dat zijn de e-mails die gepersonaliseerd, relevant en real-time verzonden worden. En dat is precies de trend die speelt bij e-mail marketing.

Wendbaarheid

Marketing wordt steeds vluchtiger. Dit komt doordat de markt zich dynamisch ontwikkelt, zodat het belangrijk is snel in actie te komen via talloze en verschillende kanalen. Het klassieke marketingplan geeft vaak een algemene richting aan. Maar in de praktijk zijn marketingspecialisten vaak klaar voor implementatie als het marketingplan niet meer up-to-date is. Daarom is het belangrijk om wendbaar te blijven op het gebied van technologische mogelijkheden, zoals e-mailmarketing.

Voorbeelden van relevante e-mailmarketing

Door op de juiste manier in te spelen op de ontvanger en e-mailmarketing relevant te maken zijn er een aantal belangrijke momenten om e-mailmarketing in te zetten:

  • Verjaardag
  • Herinnering naar klanten die langer dan een bepaalde tijd niets hebben gekocht
  • Aankoopbevestiging
  • Verlaten winkelmandje
  • Upselling (een passen product aanbieden bij een reeds gekocht artikel)

Het versturen van gepersonaliseerde e-mails klinkt als veel werk, maar het genereren van relevante content gebeurt inmiddels op de automatische piloot. Het is namelijk mogelijk om met e-mailmarketing gebruik te maken van marketing automation. De relevante e-mail wordt verzonden op basis van vooraf gedefinieerde regels en contentparameters. Denk daarbij aan locatie, tijd, device of zelfs het weer.

Vergeet mobiel niet

E-mail blijft de meeste gebruikte mobiele applicatie. Als je hier geen rekening mee houdt dan verliest je nieuwsbrief gegarandeerd aandacht. Niet optimaliseren voor mobiel is dus een gemiste kans. Dus zorg ervoor dat het voor de lezer makkelijk wordt gemaakt om de e-mail op de juiste manier te lezen op de smartphone.

Bronnen:

(Admin, e-mailmarketing springlevend trends tips, 2016)

https://www.dewebmakers.nl/webdesign-blog/e-mail-marketing-springlevend-trends-tips/

(optivo, 2015)

http://www.emerce.nl/wire/zeven-trends-emailmarketing-2016

(Rein, 2016)

https://www.frankwatching.com/archive/2016/12/12/de-4-trends-voor-e-mailmarketing-in-2017/

Advertenties