Zoals je misschien al wel in het nieuws of ergens anders hebt gehoord: Nederlandse jongeren gaan massaal weg van Twitter. In een onderzoek van NewCom komt naar voren dat onder jongeren tussen de vijftien en negentien jaar oud het gebruik van Twitter met 48! Procent is gedaald.

In 2016 is in totaal 11 procent van de Nederlanders gestopt met twitteren. De grootste reden hiervoor is omdat ze vinden dat het te weinig oplevert of teveel tijd kost.

In 2014 gebruikten 2,8 miljoen Nederlanders Twitter. In 2015 waren dat er ruim 200.000 minder. Hiermee is er een duidelijk beeld te scheppen over het dalende gebruik van Twitter

Waarom haken de gebruikers af?

Er zijn zes redenen voor het afhaken van de gebruikers van Twitter:

  • Het wantrouwende aspect van gebruikers. Twee op de drie mensen maken zich zorgen over het feit dat hun gegevens worden verzameld of doorverkocht
  • Regelmatig storingen. En dan vooral de langdurige storingen
  • Onrust binnen de organisatie. Dit komt door een reorganisatie onder de mederwerkers, hierdoor verlaten vier topmannen het bedrijf
  • Een bericht dat Twitter een nieuwe maximum van 10.000 tekens overweegt, in plaats van de gebruikelijke 140 tekens. Veel mensen hebben geen zin om lange teksten te lezen van andere gebruikers
  • Nauwelijks ruimte voor een genuanceerde discussie op Twitter. Gebruikers voelen zich minder op hun plek doordat de toon vaak agressief en bot is.

Wat doet Twitter om de daling te stoppen?

Twitter is het niet eens met de conclusies van het onderzoek van Newcom. Twitter zelf stelt dat er meer gebruikers zijn en dat het gebruik stabiel is, echter willen ze geen aantallen geven. Ze merken wel dat er een verschuiving plaatsvindt van jongeren naar een iets oudere doelgroep.

Twitter begint met een nieuwe functie, namelijk ‘Moments’. Met deze functie worden nieuwsonderwerpen op een visuele manier samengevat.

Waar zijn de jongeren dan wel te vinden?

De jongeren zijn nu steeds meer op Snapchat en Instagram te vinden. Deze Social Media kanalen worden dan ook steeds populairder. Instagram steeg het afgelopen jaar met 37 procent en Snapchat steeds zelfs met 69 procent. Het gebruik van Facebook is ietwat omlaag gegaan, maar veel jongeren zijn daar nog wel aanwezig. Het meest gebruikte sociale netwerk in Nederland is Whatsapp, met maar liefst 9,8 miljoen gebruikers in Nederland. Facebook staat op de tweede plaats, met 9,6 miljoen gebruikers.

blog11

Bronnen:

(Admin, social media in 2016 twitter daalt snapchat stijgt onderzoek, 2016)

https://www.frankwatching.com/nieuws/social-media-in-2016-twitter-daalt-snapchat-stijgt-onderzoek/

(Wit, 2016)

http://www.dvhn.nl/extra/Waarom-zijn-we-moe-van-Twitter-21122538.html

Advertenties